בתחילת השבוע שעבר שודרה כתבה בתכנית "המקור" בערוץ 2. הפעם תכנית הביאה כתבת תחקיר על החינוך הפינלנדי . קשה היה להתעלם מההדים שעשתה הכתבה הזו , היא הפכה לנושא הכי מדובר בבית הספר וברחוב .
מסתבר ששם בפינלנד יש להם "נוסחה" למערכת חינוך מוצלחת המספקת את כל הצדדים: המורים , ההורים, התלמידים.
מיקי רוזנטל , מגיש הכתבה סיכם בדבריו:"ההישגיות מכשילה את המערכת!".
"חינוך להישגיות הוא חינוך של העולם הישן. כי העולם של היום מתנהג כמערכת אחת סגורה, שכל חלקיה תלויים זה בזה. יוצא שחינוך להישגיות אינדיווידואלית, היא מעשה חכם כמו ללמד את יד ימין להערים על יד שמאל.
מחקרים בתחום האינטראקציה בין ילדים מראים כי למידה קבוצתית, תורמת לאווירה חיובית בקבוצה, משפרת את ההערכה העצמית ואת המצוינות האישית!
לכן במקום לחנך לתחרות אישית הישג אמיתי צריך להימדד על-פי השתדלות הילד להשתתף כחלק פעיל בחברה, לעזור לה ולפעול למענה."
אני מסכימה עם דבריו של רוזנטל אך כאשר מדברים על יישום , נראה כי הדרך עוד ארוכה .
הכתבה מרתקת , היא מציגה מודל שבהחלט אפשר ללמוד ממנו ולקחת דוגמא , החל מהכשרת סגל ההוראה , דרכי הוראה , סדרי עדיפיות של המערכת , חינוך לערכים ועוד...
עם זאת צריך לבצע התאמות לרוח הישראלית , למנטאליות,לצרכים ולמשאבים....
מסתבר ששם בפינלנד יש להם "נוסחה" למערכת חינוך מוצלחת המספקת את כל הצדדים: המורים , ההורים, התלמידים.
מיקי רוזנטל , מגיש הכתבה סיכם בדבריו:"ההישגיות מכשילה את המערכת!".
"חינוך להישגיות הוא חינוך של העולם הישן. כי העולם של היום מתנהג כמערכת אחת סגורה, שכל חלקיה תלויים זה בזה. יוצא שחינוך להישגיות אינדיווידואלית, היא מעשה חכם כמו ללמד את יד ימין להערים על יד שמאל.
מחקרים בתחום האינטראקציה בין ילדים מראים כי למידה קבוצתית, תורמת לאווירה חיובית בקבוצה, משפרת את ההערכה העצמית ואת המצוינות האישית!
לכן במקום לחנך לתחרות אישית הישג אמיתי צריך להימדד על-פי השתדלות הילד להשתתף כחלק פעיל בחברה, לעזור לה ולפעול למענה."
אני מסכימה עם דבריו של רוזנטל אך כאשר מדברים על יישום , נראה כי הדרך עוד ארוכה .
הכתבה מרתקת , היא מציגה מודל שבהחלט אפשר ללמוד ממנו ולקחת דוגמא , החל מהכשרת סגל ההוראה , דרכי הוראה , סדרי עדיפיות של המערכת , חינוך לערכים ועוד...
עם זאת צריך לבצע התאמות לרוח הישראלית , למנטאליות,לצרכים ולמשאבים....
שלום יפה שמי שולי רבה תלמידת שנה ראשונה לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה. הגעתי אליך בעקבות מטלת בלוג שנתבקשנו לעשות על פי בקשתו של מר מתי אלפר.האמת שהיו שפע בלוגים לבחירה .כשהגעתי אל הבלוג שלך ראיתי את כל המאמרים אליהם התחייחסת ומאמרים אלה תאמו להפליא את מה שאני לומדת אצל פרופסור וולנסקי. את התוכנית על פינלאנד עדין לא ראיתי...אראה אותה היום (אני מקווה...)רציתי לומר לך שהבלוג שלך ברור ומזמן קריאה. מאחלת לך בהצלחה בהמשך דרכך בברכה שולי רבה
השבמחקשלום יפית,
השבמחקאני תלמידת שנה א' במכללת אור יהודה, לתואר שני במנהל מערכות חינוך.
קיבלנו מטלה בקורס תקשוב ולמידה להגיב לאחד הבלוגים ברשימה ארוכה.
בחרתי להגיב אצלך כיוון שהתחברתי מאוד לאופטימיות שלך בנוגע לחינוך בישראל.
גם אני מאמינה שנצליח כאן בישראל לקדם את החינוך כפי שהצליחו לעשות זאת בפינלנד, נכון עלינו להתאמץ ולעבוד קשה אך זהו דבר אפשרי.
תודה ך על האופטימיות והאמונה בחינוך ארצנו.
חגית ויקסלפיש
שולי וחגית אני מודה לכן על התגובות ומאחלת ךכן בהצלחה בהמשך הדרך לתואר...
השבמחקשלום יפית ,
השבמחקשמי יפה ... וכאמור , גם אני סטודנטית לתואר שני בחינוך במרכז האקדמי באור יהודה . ביקרתי בבלוג שלך כחלק ממטלה במיסגרת קורס תיקשוב ולמידה . הנושאים שהינך מציגה בבלוגים רלוונטיים לנושאים אליהם אני נחשפת במיסגרת לימודיי ולכן עניין אותי מאוד לעיין בהם. אני רוצה להתייחס לבלוג לגבי מערכת החינוך ותפיסתה בפינלנד . גם אני , התרשמתי עמוקות מהתוכנית ומסריה . ההגיגים שליוו אותי תוך כדי היו "הלואי וילדיי היו מתחנכים במיסגרת שכזו " ו"הלואי ואני הייתי יכולה לתרום ולהירתם כמורה או מובילה בתפיסות חינוך שכאלו ". הרבה מהזולת שסביבי טוענים וטענו " זה לא הוגן ..." "לנו אין נתוני יסוד של כיתות קטנות , 2-3 מורים בכיתה ..." וכד' .
נכון שתקציבים הם חלק מבניית תשתית ראויה ומאפשרת כלים , נכון שתקנים של כ"א הם גם מיגבלה או יתרון .. אבל יחד עם זאת - אני מאמינה שזה מתחיל עוד הרבה לפני . זה תוצר של תרבות ! זה תוצר של מערכת קדימויות של ערכים מובילים מהגיל הרך מאוד .זו תפישה מובילה בסיסית לאמון בינאישי ... לאחריות אישית , להערכה והוקרה ... אני מוסיפה ומחדדת שלטעמי , הבסיס להצלחה בקו אורך של תפישתם החינוכית נובע מהתכנים שהפינים רואים בם כחשובים ביותר עבור סל הכלים האישי של כל ילד וילד .תפישתם דוגלת בשני מישורים מרכזיים ככלים לחיים עבור הילדים : א. ערכים !!!!!!! ב. מיומנויות למידה .
כאן הכל מתחיל ...ומכאן "השמיים הם הגבול! "
ואם אכן ננסה לאמץ לחיקינו מע' שכזו , הרי שדברים עמוקים ומושרשים יותר בחברה הישראלית , בתרבות בה אנו גדלים - צריכים לקבל שינוי תפישתי משמעותי .
מערכת החינוך שלנו הינה פני החברה ותוצר של תרבות שהופנמה בקירבנו . בנוסף , כל עוד המערכת תפנה ותנחה מלמעלה למטה ..., כל עוד יהיו במערכת אחוז גבוה של כ"א "ממוצע" , כל עוד לא תתקיים שוויוניות בדלת ההזדמנויות המאפשרת שונות מותאמת בין תלמידים ... יקשה עלינו לשנות . בסיס התפישה בחינוך בקירבנו (גם כהורים וגם כמורים ) חייב להשתנות .
והלואי.... אשתדל לשמור על אופטימיות :) .
רק טוב...
יפה פלד .
יפית, שלום רב!
השבמחקשמי דורית, אני לומדת סימסטר ראשון לתואר שני במסלול ניהול.
ראשית, נהניתי מאוד לשוטט בבלוג שלך, אין ספק שניתן לעשות שימוש ממה שכתבת ובבלוג בכלל. כמו כן, העריכה בבלוג מבחינה ויזואלית בהחלט מושכת. אסור להיות פסימים לגבי מה שהוקרן בסרט. הדרך אמנם עדיין ארוכה, אך יש לנו מה ללמוד וליישם.
בהצלחה בהמשך, דורית.
שלום דורית ויפה , אני מודה לכן על התגובות . אני חייבת לציין שהתגובות שאני מקבלת מעוררות את המוטיבציה שלי להמשיך ולכתוב ...
השבמחקמאחלת לכן בהצלחה עם התואר ...